Telefonische triage door de assistenten
Beste patiënten,
Wanneer u belt naar onze praktijk om een afspraak te maken met de huisarts of de verpleegkundig specialist, zal de assistente u vragen wat uw klachten zijn. Het komt voor dat patiënten hun klachten niet willen delen met de assistente. Graag leggen wij uit waarom het belangrijk is dat u dat wél doet.
Onze assistenten zijn opgeleid om een uitgebreide telefonische triage te doen. Zo krijgen zij een zo goed mogelijk beeld van de urgentie van uw zorgvraag. Omdat het erg druk is in onze praktijk is het belangrijk om af te wegen welke patiënten snel moeten worden gezien door de huisarts, en welke patiënten iets langer kunnen wachten. Op die manier is er voor urgente zorgvragen altijd snel plaats. Wanneer patiënten hun klachten niet willen bespreken met de assistente, komt het soms voor dat een patiënt een consult bij de huisarts krijgt, terwijl dit niet per se op korte termijn nodig blijkt te zijn. Dit kan ten koste gaan van de beschikbaarheid van onze artsen voor urgentere zorgvragen. Dat willen wij graag voorkomen.
Wij maken tijd voor elke zorgvraag. De urgentie van uw zorgvraag is voor ons leidend in het maken van een afspraak met de huisarts. Onze assistenten hebben de taak de klachten van de patiënt zo goed mogelijk uit te vragen, dat is ons beleid. Als het niet duidelijk is waarvoor een patiënt een afspraak wil maken, kunnen onze assistenten geen consult in de agenda van de huisarts plannen.
Wij vragen uw begrip en medewerking voor deze werkwijze. Alleen op deze manier kunnen wij de juiste zorg op het juiste moment bieden.
Namens de huisartsen van Medisch Centrum Loudon